Unettomuuden pelko voi olla unettomuuden alku. Kokeile helppoa harjoitusta unettomuuden häätöön.

Jos pelkäät, ettet nukahda, aivosi oppivat tulkitsemaan, että valveilla keikkuminen merkitsee hätätilaa. Silloin vireystilasi singahtaa automaattisesti pilviin aina, kun yrität nukahtaa.

Kun etsit hyvää unirytmiä, kannattaakin kokeilla aivojen pelkokeskuksen eli amygdalan rauhoittamista.

Harjoittele näin

Viritä ensin pelkotilasi äärimmilleen kuvittelemalla, kuinka ahdistavalta tuntuu, kun kiehnäät lakanoissa ilman unta.

Kun pelkosi nousee, toista itsellesi rauhallisesti: Väärä hälytys, väärä hälytys!

Tee harjoitus monta kertaa päivässä.

Muista tämäkin:

Entisaikoina juuri ne, jotka heräsivät pienimpiin rasahduksiin, pelastivat läheisensä petojen kynsistä. Olet siis hengenpelastaja-ainesta.

 

Meni maku lempilehdestä!

Helppo harjoitus unettomuuden hoitoon

Ja kenenkähän ohjeet nämä mahtoi olla? Jonkun kadulta napatun kesätytön? Tuo hengenpelastaja-loppukevennys oli kaikkea muuta kuin hauska. Täällä ainakin yksi uneton valvoo todennäköisesti taas ensi yön kuvitellen kaikkia kauheuksia, mitä voi tapahtua. Ole siinä sitten onnellinen hengenpelastaja-aines, kun viimeisen viikon unisaldo on about 16-17h! Ei unettomuus ole leikin asia, vaan vakava juttu, joka rasittaa mieltä, kroppaa ja pahimmillaan arjesta selviytymistä. Tähän sävyyn voi kirjoitella...
Lue kommentti
Ria H

Helppo harjoitus unettomuuden hoitoon

Olen piiiiiitkän nukkunut niin, että nukahdan tosi helposti. Sitten herään painajaiseen klo 03-04. Paha fiilis. Tulee vaikka mitä menneen ja tämänpäivän kurjia asioita ajatuksiin. Hirveä huoli, siitä mitä kauheaa voi tapahtua. Menen yksiöni keittiöön. Juon vettä/mehua. Luen Kodin Kuvalehteä. Sen tarinat ihmisistä, joilla on ollut paljon pahemmin kuin minulla - ja selvinneet siitä - saavat mieleni jälleen positiiviseksi. Luen reseptejä alusta loppuun kieli valuen. Luen elämänohjeita. Luen...
Lue kommentti
Selkäkipuun on tarjolla sekä lääkkeellistä että lääkkeetöntä apua.
Selkäkipuun on tarjolla sekä lääkkeellistä että lääkkeetöntä apua.

Selkäkipuun on saatavissa monenlaista apua. Kipukuntoutuksen tavoitteena on auttaa selkäpotilasta hallitsemaan kärsimystään mahdollisimman vähällä lääkityksellä.

Selkäkipu on inhottava seuralainen. Se aiheuttaa kärsimystä, pelottaa ja lamaannuttaa.

Kun selkäkipuinen pelkää ja välttelee kipua, hän koettaa vaistomaisesti pitää selän kivuliaan kohdan liikkumattomana ja kulkee väärässä asennossa. Seuraavaksi kipeytyykin sitten niska, rintaranka tai lantio.

TNS, triggerhoito, akupunktio, piikkimatto... 

”Fysioterapeuttien valikoimissa on monenlaisia lääkkeettömiä keinoja, joilla kipupotilas pystyy jatkamaan liikkeellä oloa ja opettelemaan pois kivun pelosta”, kertoo kivunhoitoon erikoistuva fysiatrian erikoislääkäri Kristiina Kokkonen Ortonilta.

Kokeilla voi esimerkiksi TNS-hoitoa eli kivuliaan alueen oireen lievittämistä sähkövirtaa hyödyntäen. Triggerhoidossa käsitellään puolestaan lihaksen kipupisteitä.

Apua voi saada myös akupunktiosta, lihaskalvojen venytyksestä, lihasten rentoutuksesta, kylmä- ja lämminhoidoista tai piikkimatosta.

Lääke kivun mukaan

Selkäkivun lääkehoito vaihtelee sen mukaan, millaisesta kivusta on kyse.

Kipuratalääkkeet helpottavat hermovauriokipua. 

Kipukynnyslääkkeet turruttavat kivun kovinta kärkeä, nostavat mielialaa ja auttavat illalla uneen.

Kapsaisiini lamaannuttaa ihon pintakipua tuhoamalla kipuhermopäätteitä ihon alla. Vaikutus kestää 2 – 3 kuukautta kerrallaan.

Paikallinen puudutus rangan nivelten seudulle tai hermojuuren ympärille rauhoittaa joskus osan kokonaiskivusta. Puudutuksia voidaan tehdä noin kuuden kuukauden välein osana muuta kivunhoitoa.

Sähköstimulaattori voi tuoda apua pitkälliseen ja paikalliseen raajan kipuun, jos kipu on hyvin hankala eikä sitä saada riittävästi hallintaan muilla keinoin. Stimulaattori asennetaan selkäytimen päälle.

Kuntoutus auttaa hallitsemaan kipua

Kipukuntoutuksessa selkäkipuinen opettelee hallitsemaan kipuaan niin, ettei se hallitsisi ja lamaannuttaisi koko hänen elämäänsä.

”Kuntoutuksen tavoitteena on, että lääkehoidot saataisiin karsituksi minimiin ja ihminen pystyisi itse helpottamaan kärsimystään lääkkeettömin keinoin”, Kristiina Kokkonen sanoo.

Tuen tarve ei silti lopu kuntoutukseen.

”Kipupotilaalle on tärkeää seuranta, mahdollisuus puhua ja jakaa kipuun liittyvää kuormitusta –  mieluiten saman tutun lääkärin kanssa, joka tapaa potilasta ja seuraa hänen tilannettaan säännöllisesti.”

Asiantuntijana kivunhoitoon erikoistuva fysiatrian erikoislääkäri Kristiina Kokkonen Ortonilta. Lisää aiheesta Kodin Kuvalehdessä 8/2018.

Ravintokeskustelussa vedetään helposti mutkia suoraksi, sanoo ravitsemusterapeutti Mikko Rinta. ”On vaikea päästä kärryille siitä, mikä yhden komponentin vaikutus kokonaisuudessa on.”
Ravintokeskustelussa vedetään helposti mutkia suoraksi, sanoo ravitsemusterapeutti Mikko Rinta. ”On vaikea päästä kärryille siitä, mikä yhden komponentin vaikutus kokonaisuudessa on.”

Syömiseen liittyy paljon väitteitä ja uskomuksia: mustikat parantavat muistia, ja kiivi auttaa nukahtamaan. Ravitsemusterapeutti kertoo, onko väitteissä mitään perää.

Banaani. Pähkinä. Kiivi. Kirsikka. Kaikki nämä auttavat saamaan unta, jos tutkimuksia on uskominen. Mutta onko? Voiko yksittäin ruoka tehdä ihmeitä?

Ruuan terveysvaikutuksia tutkitaan säännöllisesti. Helsingin Sanomat kirjoitti vuosi sitten, että mustikat voivat parantaa muistia ja oppimista, ja The Guardian kertoi maaliskuussa tutkimuksesta, jonka mukaan kiivin sisältämä serotoniini auttaa nukahtamaan.

Taipein yliopiston kiivitutkimuksen tuloksia ei voi pitää kovin luotettavina: tutkimusta tuki maailman suurin kiivin markkinoija, ja siinä oli hyvin vähän osallistujia.

Kysyimme ravitsemusterapeutilta, voiko yksittäisillä ruuilla olla merkittäviä terveysvaikutuksia. Kannattaako kiivi lisätä osaksi iltapalaa ja mustikoita tankata päivittäin?

Johtava ravitsemusterapeutti Mikko Rinta Terveystalosta muistuttaa, että yksittäisen ruuan terveysvaikutuksia on vaikea arvioida.

”Yksittäisen ruuan tai ravintoaineen korostamisella on harvoin pidempiaikaista hyötyä, jos ruokavalio ei ole muuten kunnossa”, Rinta sanoo.

Kunnossa olevalla ruokavaliolla Rinta viittaa siihen, että syö suhteellisen säännöllisesti, laadukkaasti ja saa ruuasta energiaa tarvetta vastaavan määrän. Se kuulostaa yksinkertaiselta, mutta ei ole: terveelliseen syömiseen liittyy edelleen paljon harhaluuloja ja uskomuksia.

”Terveysvaikutukset eivät välttämättä johdu yhdestä aineesta vaan kokonaisuudesta.”

”Fanitetaan yhtä ainetta eikä huomata, että terveysvaikutukset eivät välttämättä johdu yhdestä aineesta vaan kokonaisuudesta”, Rinta sanoo.

EFSA:n eli Euroopan elintarviketurvallisuusviraston asiantuntijat ohjeistavat tutkimusnäyttöön perustuen, millaisia terveysväittämiä ruuasta voidaan esittää. Kiivi ei ole EFSA:n ylläpitämässä terveysväittämärekisterissä.

Jos kiivistä tulee unelias olo, syy ei välttämättä ole kiivin ainesosissa vaan vaikka siinä, mitä kiivi ruokavaliosta syrjäyttää. Syökö sen ansiosta vähemmän makeaa? Onko iltapala jäänyt aiemmin kokonaan välistä?

Unettomuus ei siis todennäköisesti ratkea sillä, että alkaa vain syödä kiiviä iltaisin, vaikka se sinänsä hyvä iltapala onkin.

”Se voi toimia, jos ei ole aiemmin syönyt mitään tai on syönyt hyvin epäterveellisesti.”

Kaura voi tepsiä

Joidenkin yksittäisten ruokien terveysvaikutuksista on jo selkeää tutkimusnäyttöä, Rinta sanoo. EFSA:n ylläpitämällä listalla hyväksyttyjä terveysväittämiä on 256 kappaletta. Esimerkiksi kauran sisältämä beetaglukaani voi laskea veren kolesteroliarvoa, kuitu edistää suoliston hyvinvointia ja oliiviöljyn polyfenolit tehdä hyvää veren rasva-aineenvaihdunnalle.

”Jos syö säännöllisesti, riittävästi ja laadukkaasti, harva ruoka tuo enää mitään ekstraa terveyteen.”

Silti jonkin yksittäisen ruoka-aineen tankkaukseen on harvoin tarvetta.

”Jos syö säännöllisesti ja riittävästi ja tekee laadukkaita valintoja, harva ruoka tuo enää mitään ekstraa terveyteen”, Rinta sanoo.

”Todennäköisesti ihminen voi silloin jo tosi hyvin. Toki kofeiini lisää pirteyttä ja kauratuotteet voivat olla hyvä lisä ruokavalioon, jos kolesterolit ovat koholla.”

Huonosti syövän ruokavaliota kiivi, mustikka tai täysjyvävilja voi parantaa, mutta kaikkea yksi aine ei ratkaise.

”Kofeiinilla on piristävä vaikutus, vaikka ruokavalio olisi huono. Mutta jos ruokavalioon lisää vain kofeiinin, vaikutukset ovat lyhytaikaisia. Se on vähän kuin ottaisi särkylääkkeen päänsärkyyn, vaikka oikeasti pitäisi laittaa hartiat kuntoon, että veri alkaisi kiertää.”