Unettomuuden pelko voi olla unettomuuden alku. Kokeile helppoa harjoitusta unettomuuden häätöön.

Jos pelkäät, ettet nukahda, aivosi oppivat tulkitsemaan, että valveilla keikkuminen merkitsee hätätilaa. Silloin vireystilasi singahtaa automaattisesti pilviin aina, kun yrität nukahtaa.

Kun etsit hyvää unirytmiä, kannattaakin kokeilla aivojen pelkokeskuksen eli amygdalan rauhoittamista.

Harjoittele näin

Viritä ensin pelkotilasi äärimmilleen kuvittelemalla, kuinka ahdistavalta tuntuu, kun kiehnäät lakanoissa ilman unta.

Kun pelkosi nousee, toista itsellesi rauhallisesti: Väärä hälytys, väärä hälytys!

Tee harjoitus monta kertaa päivässä.

Muista tämäkin:

Entisaikoina juuri ne, jotka heräsivät pienimpiin rasahduksiin, pelastivat läheisensä petojen kynsistä. Olet siis hengenpelastaja-ainesta.

 

Meni maku lempilehdestä!

Helppo harjoitus unettomuuden hoitoon

Ja kenenkähän ohjeet nämä mahtoi olla? Jonkun kadulta napatun kesätytön? Tuo hengenpelastaja-loppukevennys oli kaikkea muuta kuin hauska. Täällä ainakin yksi uneton valvoo todennäköisesti taas ensi yön kuvitellen kaikkia kauheuksia, mitä voi tapahtua. Ole siinä sitten onnellinen hengenpelastaja-aines, kun viimeisen viikon unisaldo on about 16-17h! Ei unettomuus ole leikin asia, vaan vakava juttu, joka rasittaa mieltä, kroppaa ja pahimmillaan arjesta selviytymistä. Tähän sävyyn voi kirjoitella...
Lue kommentti
Ria H

Helppo harjoitus unettomuuden hoitoon

Olen piiiiiitkän nukkunut niin, että nukahdan tosi helposti. Sitten herään painajaiseen klo 03-04. Paha fiilis. Tulee vaikka mitä menneen ja tämänpäivän kurjia asioita ajatuksiin. Hirveä huoli, siitä mitä kauheaa voi tapahtua. Menen yksiöni keittiöön. Juon vettä/mehua. Luen Kodin Kuvalehteä. Sen tarinat ihmisistä, joilla on ollut paljon pahemmin kuin minulla - ja selvinneet siitä - saavat mieleni jälleen positiiviseksi. Luen reseptejä alusta loppuun kieli valuen. Luen elämänohjeita. Luen...
Lue kommentti