Maistuisiko gluteeniton tiikeri-, mansikka- tai sacherkakku? Vai kenties mokkapalat, korvapuustit, juustokakku tai ässät? Nyt ei tarvitse valita! Tässä ohjeet kaikkiin.
Maistuisiko gluteeniton tiikeri-, mansikka- tai sacherkakku? Vai kenties mokkapalat, korvapuustit, juustokakku tai ässät? Nyt ei tarvitse valita! Tässä ohjeet kaikkiin.

Nyt katetaan kahvipöytään vanhan tavan mukaisesti seitsemää sorttia! Leivo ikisuosikit tällä kertaa ilman gluteenia, ja herkut sopivat lähes kaikille.

Gluteenittoman kahvipöydän rakentaminen on helpompaa kuin koskaan, kun leivot rakkaimmat klassikot KK:n testatuilla ohjeilla. 

5 vinkkiä, joilla pääset alkuun gluteenittomassa leivonnassa

  1. Jauhopussukat: Leivontaan sopivat tavallisen leipurin perunajauhot, kaakaojauhe ja maissitärkkelys, jos voit olla varma, että olet kuopaissut pakkauksista aiemmin vain puhtaalla mittalusikalla. Huolehdi leipoessasi, ettei muista jauhopusseista kulkeudu jauhoja gluteenittomiin leivonnaisiin esimerkiksi välineiden mukana.
  2. Kaulin ja desinmitat: Käytä gluteenittomaan leivontaan vain puhdistettuja välineitä. Esimerkiksi kaulimeen saattaa olla tarttunut taikinaa edellisestä leipomiskerrasta. 
  3. Leipurin kädet: Käsittele taikinaa puhtain, gluteenittomilla jauhoilla jauhotetuin käsin. Ripottele taikinan pinnalle gluteenittomia jauhoja ja kauli tarvittaessa leivinpaperin päältä. 
  4. Leivo erikseen: Leivo tavalliset leivonnaiset mieluiten eri kerralla, niin voit olla varma, ettei vahinkoja pääse sattumaan.
  5. Muista leipurin taika-aineet: Psyllium lisää sitkoa ja helpottaa taikinan käsiteltävyyttä. Sekoita nesteeseen ja anna turvota ennen jauhojen lisäämistä. Ksantaani parantaa hiivataikinan rakennetta ja tekee piirakkapohjista vähemmän murenevia. Yhdistä ksantaani jauhoihin.

Leivo seitsemän klassikkoleivonnaista ilman gluteenia

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla