Helliminen ja hymyily – niitä kannattaa lisätä.
Helliminen ja hymyily – niitä kannattaa lisätä.

Mieltä pitää hoitaa kuten hampaita – säännöllisesti joka päivä. Omaan jaksamiseen ja tyytyväisyyteen voi vaikuttaa pienillä arkisilla valinnoilla. Ne täytyy vain huomata!

Mielenterveys pitää nähdä voimavarana, jota voi vahvistaa, Suomen Mielenterveysseura sanoo.

Seura huomauttaa, että suomalaisten fyysinen terveys on parantanut, mutta vastaavaa kehitystä ei ole nähtävissä mielenterveydessä.

”Työikäiset ovat fyysisesti yhä terveempiä, mutta psyykkisten ongelmien osuus sairastavuudesta on kasvussa ja vaikuttaa työntekijöiden työkykyyn. Digitalisoituvassa työelämässä tarvitaan ennen kaikkea hyvää mielenterveyttä: joustavaa mieltä ja kykyä sietää psyykkistä rasitusta.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Nykytiedon valossa mielenterveyden ongelmat voidaan suurelta osin ennaltaehkäistä. Kaltoin kohtelu, kiusaaminen, osattomuus, työttömyys ja köyhyys aiheuttavat mielenterveyden ongelmia”, seura luettelee.

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen, kuten syrjäytymisen ehkäisy, on tärkeää, mutta omaa mieltä voi hoitaa myös itse. Arjessa voi tehdä joka päivä pieniä hyviä valintoja. Kysymys on myös siitä, että osaa antaa niille arvoa.

Listasimme 16 helppoa keinoa, jotka tutkitusti lisäävät mielen hyvinvointia.

1. Vartin päiväunet tai puistokävely lounastunnilla töissä

2. Puiden katselu (halaamistakin kannattaa kokeilla!)

3. Kirjastokortti (ja lukeminen)

4. Saunominen

5. Lenkki luonnossa

6. Somepaasto (tai käytön vähentäminen)

7. Lemmikin silittäminen

8. Halaaminen

9. Toisten auttaminen, hyvän tekeminen

10. Neulominen ja muut käsityöt

11. Tanssiminen

12. Kasvisten ja hedelmien syöminen

13. Musiikin kuuntelu (erityisesti surulliset sävelet!)

14. Hymyily

15. Hieronta

16. Kiitollisuuspäiväkirjan pitäminen

Lue myös:

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla